onsdag 24 oktober 2012

Facebook...

Jag avslutade (eller ja, "pausade") mitt facebookkonto häromdagen. Plötsligt kändes det som att jag hade så mycket mer tid för olika saker, jag blev sugen på att spela wow, göra nya spellistor i spotify osv. Konstigt, för egentligen spenderar jag inte så mycket aktiv tid på facebook... Men att ha ett konto  liksom stör min tid på något vis ändå, skönt att vara av med den skiten.

Dock att facebook tydligen har givit mig behovet att lämna avtryck på internetet, för sist jag skrev regelbundet i denna blogg hade jag inte heller något facebookkonto... Drygt tycker jag, behovet känns självcentrerat.

Det bästa är iallafall att här behöver jag bara läsa mina egna smarta tankar, vilket är soft som fan (pga slipper ständigt påminnas om människors oerhörda osmarthet). Alltså, osmartheten som härjar bland folk är ju overklig?! Det förvånar och smärtar att majoriteten av människor är spån. Tänkte först att det var något nytt fenomen, men tror nog bara att det märks mer nuförtiden eftersom det är så himla lätt att dela med sig av vad man tycker på facebook (tex.), knappast att dessa hade orkat skriva en insändare eller så. Jag önskar att man var tvungen att gå igenom ett litet test innan man kunde trycka på "uppdatera status", tex. lite nutidsorienterad frågesport, något mattetal... Samt att man skulle få lite info om källkritik innan man kunde publicera sitt inlägg. Om man misslyckades med testet kunde man kanske få publicera ändå, men jag tänker att om man misslyckas med 2+2 kanske man skulle skita i en uppdatering som handlar om addition för man inser sin begränsning inom ämnet liksom. Fast då hade spånen säkert vrålat om att testet är framtaget av pkmedia och att 2+2 faktiskt visst är 5, och om det inte vore för vår förljugna media så hade alla vetat om att det är så.

Det är konstigt att det är pk att inte vara pk på facebook. När de flesta länkar gällande invandringspolitik tex. leder till friatider (och dyl) känns det inte motiverat att skrika pkfitta till en dn-länkare tycker jag. Friatider-länkarna är ju i majoritet, det är dom som är fb-pk... Typ. Min feed skulle behöva nyheter som är lite mer anpassade efter 5årsåldern tror jag, många nyhetsmedier verkar ta förgivet att mottagaren kan tänka iaf lite själv (vilket ju är fel, eftersom folk tror att 2+2=5).

Eventuellt att jag skaffar ett konto som jag bara använder till att garva åt idiotiska grejer (hittas lätt på efterlysts fbsida tex.) och ha någon "facebooks största pucko v43" grej hänne på internets främsta smarthetshåla "flisns blogg"

Det var väl allt jag hade att säga just nu. Så hujpåre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar